2010. október 9., szombat

A BOMBAK FOLDJEN...AFGANISZTAN

Szerencsesen megerkeztem masfel nap utan Kabulba. Sajnos, amitol feltem azt nem kerultem el. Barataim tudattak velem, tegnapelott este, hogy Mazari Sharif fele nem indul autobusz, de ha meg valahogy el is jutok oda, onnan szinte teljesen lehetetlen eljutni Kabulba. Ugyanis azon az utszakaszon igen aktiv harci cselekedetek zajlanak. Igy, amit mindenki ellenjavalt, vagyis Del Afganisztant, nem tudtam elkerulni. Ejjel fel egykor indult az autobusz es en be kellett vallaljam a legrosszabbat, de baratom Ahmaad olyan tanacsot adott aminek koszonhetoen tulelesi eselyeim nagyon megnovekedtek. Vagyis egy papirra leirtam azt, hogy nema vagyok es torok allampolgar.A muzulman bigyergetot a kezembe fogtam vegig, es az utlevelemmel kapcsolatosan pedig leirtam, hogy elvesztettem es azert megyek Kabulba, hogy a Torok Nagykovetsegen ujat csinaltassak. El nem tudom mondani milyen nehez volt mutogatni, de maskepp eselyem se lett volna eljutni meg Kandaharig sem. Itt a kulfoldi allampolgar egy nagyon komoly uzletet jelent. Vagyis vannak olyan fegyveres csoportosulasok, akik 10000-15000 dollart fizetnek az informacioert, hogy hol milyen kulfoldi utazik vagy van elszallasolva.Elraboljak es aztan kernek 1-2 millio dollart az adott orszagtol az elrabolt allampolgarokert. Itt a becsulet szo nem jelent semmit. Barki barkit feljelent, barki barkit bearul es barki megadja a penzert az informaciot azoknak akik emberkereskedelemmel foglalkoznak. Az autobuszon csak ferfiak utaztak, no egyetlen egy sem volt. De micsoda arcok...azt latni kellett volna.Szerintem szakmakat tekintve volt ott olyan aki mar a szovjetek ellen harcolt, volt ott drogcsempesz, volt ott aranykereskedo es ugy gondolom a latottak alapjan volt olyan is aki abbol el, hogy jo angol nyelvtudasa miatt a kulfoldiek szamara csalikent van bedobva. Velem nagyon kedvesek voltak az autobuszon, miutan a hajnali imadsagot szepen veluk egyutt "neman" vegigcsinaltam.Indulas elott Ahmaadnak megadtam a baratom es jotevom szamat, es arra kertem, hogy ha Kandaharbol nem hivom fel akkor telefonaljon. Az autobuszt utvonala menten a telepuleseken az amerikai es egyeb szovetseges kontrollpontok allitottak meg, majd a sik mezoben, vagyis a puszta sivatagban az egyes helyi maffiozok fegyveresei. Egy ilyen eset volt reggel 5 orakor amikor harom embert talalomra kivalasztottak az autobusz leszallitott utaskozossegebol, es elvittek oket. Eddigi eletem legnehezebb pillanata volt. Igazi olyan helyzet amikor se jobbra nincs, se balra se hatra.... csak amikor a mellettem levot valasztottak ki es nem engem akkor zsibbadtam el igazabol. Az ut menten egeszen Kandaharig mindenutt autoroncsok, ugy fel kilometerenkent felrobbantott aszfalt es majd minden hid es ateresz fel volt robbantva, az autobusz azokon a helyeken nagy kerulovel tert vissza az aszfaltra. Kandahar elott megallitottak az autobuszt es nagy meglepetesemre a nevemet kialtottak. Akkor jottem ra, hogy Ahmaad hamarabb felhivta jotevomet, es o kuldott embereket hogy vigyenek magukkal. Az estet es az ejszakat egy hegyi faluba toltottuk ahol mar tudtam beszelni nyugodtan, es Damaszkuszban latott baratom szivelyes estet szervezett szamomra. Ejjel nem vittek tovabb mert veszelyes lett volna, es amugy is hallatszott a volgybol, hogy szorvanyosan lovoldoznek valahol a tavolban.Reggel ahogy virradt, elbucsuztam baratomtol es azokkal az emberekkel akikre rabizott engem kimentem egeszen a Kandahar-Kabuli ut feleig, ahol egy leallitott autobuszra felultettek es raszoltak a vezetore: epen erjen oda Kabulba, ingyen persze. Kabul, egy hihetetlen haotikus varos, eszmeletlen mi van itt. Por, nyomor es embertomeg. Olyan szintu a nyomor, hogy eddig nem tudtam olyant elkepzelni, hogy a hatalmas szemethalmokon kisgyerekek jatszodjanka. Mert itt az van.Rengeteg a felszeg es nyomorek ember es foleg fel kezu, fel labu gyerekek, elo bizonyiteka annak, hogy a BOMBAK FOLDJERE ERKEZTEM....

Kabul, 2010 oktober 9

Nincsenek megjegyzések: