2010. október 17., vasárnap

Vegre a Himalaya

A Gangesz evezredes rizskulturai kozott kanyargott a vonat. Eszembe jutott az amit otodik osztalyos koromban tanultam a petroleum lampa fenyenel tortenelembol errol a videkrol. Akkor nem tudtam, nem tudhattam, hogy egyszer nekem is megadatik, hogy lassam a Gangeszt es azt amit ez a nagyszeru folyo kepvisel: AZ ELETET. Siliguri kozeleben mar lattam a hegyeket es ereztem azt az illatot amit nem lehet leirni, nem lehet elmagyarazni.... azt erezni kell : A HIMALAYA ILLATAT. Darjeeling fele sajnos nem adatott meg a Bengali Vicinalissal, a kisvasuttal utazni, ugyanis a vasutvonal egy resze a monszunesok miatt beszakadt. Igy kenytelen voltam autobusszal megtenni ezt a szenzacios hetven kilometert. Szeduletes magassagba emelt az autobusz, halalkanyarok es szedito meredek oldalak szegenyeztek az utat Siliguri es Darjeeling kozott. A majdnem fuggoleges meredek oldalakon... teaultetvenyek es kis budhista szentelyek. Ketezer meter magassagban pedig a felhok fole emelkedtunk. Innen latszik igazan mekkora hatalmas siksagot alkot a ket gigaszi folyo: a Gangesz es a Brahmaputra. Talan a Fold legnagyobb alfoldje, de mindenkeppen a legtermekenyebb. Olyan hirtelen haladtunk at az eghajlati oveken, hogy joforman fotozni is alig maradt idom. Meglepett az, hogy ketezer meter magassagban fenyoerdot es teacserje altal alkotott erdot lattam, de meg jobban elcsodalkoztam azon, hogy a boroka, borsika es rododendron mar 2200 meter folott megjelent a vegetacioban. Az ut ket oldalan mindenutt Budhha szobrok es szentelyek talalhatok, es hallatszik az egesz volgyben a kisvasut sipolasa (ezt csak helyi jelleggel mukodtetik fent 2000 meter folott a telepulesek kozott, ugyanis 1600 meter magassagban beszakadt egy par helyen a palya, az esos monszun miatt). Darjeeling, es az a nehany kis telepules amely az ut menten helyezkedik el, teljesen a meredek elo-himalayai hegylanc oldalaba epult. Mindenutt csend es nyugalom, senki nem tombol es nem pezseg itt az elet mint a sikvideki India varosaiban. Igaz, a fesztival csak este kezdodik el. Akkor lesz aztan nagy csinnadratta. A hinduk egyik legnagyobb unnepukre keszulnek: Dura Puja. En azzal unneplem meg, hogy Korosi Csoma Sandor sirjat a darjeelingi angol temetoben megtakaritom, unneplobe oltoztetem egy kis hazai foldel.

1 megjegyzés:

Greg Szanto írta...

Tetszik a stilusod, raadasul nagyon szepen beszeled a Magyar nyelvet.
Csak igy tovabb.